Allmäna föreläsningar på JMK

Det har varit en lång dag på JMK.

Först en föreläsning om det politisk-ekonomiska perspektivet som i vanlig ordning drog över på tiden. Klassen har på något sätt delats upp i två läger då en liten skara studenter tenderar ständigt vädra sina åsikter och ställa frågor. Föreläsaren svävar därmed ut och tiden rinner iväg. Idag var det en kille som tog till orda och bad om att frågestunden skulle ta slut för han var trött på allas "jävla åsikter".

I eftermiddags plingade det till i mailboxen och samme man hade skickat ut ett mail till klassmailinglistorna och föreslog ilkset debattklubbar för de som öppnade munnen på föreläsningarna.

Jag tillhör delen av klassen som sällan säger något på de stora föreläsningarna, men jag irriterar mig inte på de som gör det heller. Den här uppståndelsen finner jag ganska underhållande.

Haha.

Mellan den laddade föreläsningen och eftermiddagens allmäna föreläsning satte jag mig utanför den tysta lässalen där det inte alls är särskilt tyst i alla lägen. Det är mycket litteratur att plöja nu.

Nu dit jag ville komma; de allmäna föreläsningarna på JMK. De är att rekommendera. Hit får alla intresserade komma och lyssna. Jag har varit på föreläsningar om radioprojektet "Kris i skolan?", ryska medier och OS i Kina.

Idag drog jag med mamma för att lyssna på ämnet "The Vietnamese Media Environment". Ni som känner mig vet att jag och min familj har bott i Hanoi och det var därför jag och mamma bänkade oss i salen med stor förväntan. Tyvärr blev det inte riktigt som vi tänkt oss. Det blev... väligt vietnamesiskt. Sådär lite old fashion communist lecture. Professorn hade en uttråkad tolk och det blev en monolog om miljöproblem istället för mediemiljö. Publiken var förvirrad men jag om mamma kände oss hemma i förvirringen.

Trots dagens antiklimax är dessa föreläsningar väldigt givande. Nästa kommer att handla om mediehanteringen av finanskrisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0